Mat-Panik.

Min 5 åriga kille äter som en mus. Vad jag än serverar för mat så äter han pyttelite.

Till frukost finns det mycket att välja mellan; Smörgås/knäckebröd med ost, mjukost eller skinka/salamikorv, 3 olika sorters flingor till youghurt eller mjölk, havregrynsgröt eller risgrynsgröt. När vi sätter oss och ska äta så tycker han det är kul att välja vad han vill äta men när det sedan står framför honom så är det inte lika roligt längre..han biter kanske 3-4 gånger på smörgåsen och äter kanske 2 skedar yoghurt och dricker 1 glas oboy.
Samma sak är det vid lunch och kvällsmat. Jag passade på att väga honom när vi var hos gammelmormor och gammelmorfar häromdagen och han väger 17,8 kg och fyller 5 år nu i Januari.

Vad väger era 5 åringar?..och hur ser deras matvanor ut?
Några förslag på hur jag ska få i honom mera mat? Eller kommer det i perioder det där med matglädje?

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har en 2,5 åring som väger 14,5 kg , men är super smal och jätte lång, och hon äter typ inget heller

2010-11-07 @ 21:43:30
Postat av: MammaMorran

Jag har en 5åring och han väger 18kg- han är ganska lång men supersmal...och äter, precis som du skriver, som en mus! Han vill inte prova ngt nytt och han äter jättelite... Men vad ska man göra, jag kan duka fram hur mkt som helst och han äter ändå inte!!! Här hemma har vi iaf slutat med mellanmål och ingen frukt osv före maten, då äter han lite mer men ändå inte mycket...



Hamnade här inne av en slump, ska kika runt lite nu!

Kram

MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

2010-11-07 @ 22:23:09
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: MammaMorran

Sv: Haha, jag har (snart) tre barn...det är ju inte för många men jag hade tänkt max ett :)

Kram

MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

2010-11-07 @ 23:21:08
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: guevacci

Tävla om titeln "veckans blogg" hos mig! Chansa nu ;) hoppas du sovit gott!

2010-11-08 @ 08:40:48
URL: http://guevacci.blogg.se/
Postat av: Mr. Ö

Jag va som wille när jag va liten, ska fundera ut vad de gjorde för att jag skulle börja äta igen... hmm

2010-11-08 @ 09:46:26
Postat av: Stina

Kevin har verkligen vart precis likadan! ville gärna välja massa saker att äta men åt bara upp typ en tugga macka till frukost och nån klunk mjölk, man tycker ju då att han borde vara Jättehungrig vid lunch men inte då, bara några tuggor då med... men de vände för några veckor sedan och nu är det bara frukost som han fortfarande äter dåligt ibland. är nog bara att vänta på att de ska vända, det går ju inte å tvinga i dem mat å än så länge har han ju inte någon onormalt låg vikt.

2010-11-08 @ 13:39:55
Postat av: lovisa

HEj är allt bra?:)



just nu har jag en tävling på bloggen där jag lottar ut ett presentkort på 300 kr från sumopix, vill du vara med?

klicka då här; http://lavitadilovisa.blogg.se/2010/november/vinn-presentkort-fran-sumopix.html#comment

2010-11-08 @ 14:36:27
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: JoelSV

Har du sett första videoinlägg? :P Den breakdansande tjockisen! ;D



Delta gärna i dagens blogg eller tyck till om dagens låt om du orkar! Pop eller Stop! ;D

2010-11-08 @ 16:56:43
URL: http://joelsv.blogg.se/
Postat av: JoelSv

Har du sett första videoinlägg? :P Den breakdansande tjockisen! ;D



Delta gärna i dagens blogg eller tyck till om dagens låt om du orkar! Pop eller Stop! ;D

2010-11-08 @ 16:57:48
URL: http://joelsv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0